• Projectnaam: Lelystad Airport
  • Opdrachtgever: Schipholgroep
  • Rollen: Best Value adviseur
  • Periode: 2015-2017

Lelystad Airport is van origine een belangrijke luchthaven voor General Aviation en het drukste vliegveld van Nederland met betrekking tot de algemene (particuliere) luchtvaart. In 2015 besloot Schiphol Group om Lelystad Airport uit te bereiden waarbij het doel was te ontwikkelen naar Twin-Airport’ van de Mainport Schiphol met daarbij de focus op het niet-mainportgebonden verkeer. De ontwikkelingsplannen van Lelystad Airport kenden drie investeringsfases, met als doelstelling was om in 2018 fase N1 operationeel te hebben. Om dit te realiseren is in 2015 gestart met de voorbereidingen voor een aanbesteding. Deze aanbestedingen zijn met de Best Value aanpak in de markt gezet. De uitvraag werd onderverdeeld in 3 percelen,.  Perceel 1 betrof de Lucht- en Landzijdige infrastructuur: het integrale ontwerp, de realisatie en het onderhoud van de benodigde start- en landingsbaan, taxibanen, platformen, toegangswegen en parkeerterreinen op het publieke gedeelte. Perceel 2a omvatte het integrale ontwerp, de realisatie en het onderhoud van het nieuwe terminalgebouw, inclusief een beperkte basisinstallatie, maar exclusief interieur afbouw en inrichting. Perceel 2b betrof het integraal leveren van alle dienstverlening binnen en buiten het terminalgebouw, zoals diensten op het gebied van parkeerbeheer, schoonmaak, beveiliging en afhandeling en inclusief de interieurafbouw en inrichting. In 2018 werd de start- en landingsbaan opgeleverd, de terminal werd in 2018 casco opgeleverd en in 2019 werd de afbouw en inrichting opgeleverd. Op dit moment is Lelystad Airport operationeel voor zakenvluchten, rondvluchten, lesvluchten en simulatievluchten. Het streven is dat  de luchthaven in 2021 open gaat voor vakantievluchten binnen Europa en andere bestemmingen rond het Middellandse Zeegebied (bron lelystad airport.nl)

Rol Prowez

Prowez heeft Lelystad Airport begeleid bij het implementeren van de Best Value aanpak bij deze drie percelen vanaf de contractvoorbereiding tot en met de concretiseringsfase.

Resultaten

  • Eerste luchthaven sinds 50 jaar in Nederland
  • Reductie van 490ton CO2-uitstoot door innovatieve funderingstechnieken